fredag den 17. november 2017

En rejse i selvindsigt

Ti dages intensiv undervisning i swahili og så er man godt klædt på til at få mere indsigt i sig selv på et højskoleophold på Zanzibar.
"Mødet med en helt anden kultur ændrede min nysgerrighed radikalt."
Andreas Hebsgaard er en af de unge, som rejste til Zanzibar. Med i bagagen var lysten til at møde helt nye kulturer. Andreas rejste af sted med forestillingen om, at ingeniørstudiet ventede hjemme i Danmark. Mødet med Afrika og den fremmede verden fik dog Andreas til at ændre studieplaner i en helt anden retning. 
– I dag læser jeg Filosofi i Odense ved Syddansk Universitet. Mit møde med Zanzibar gjorde mig nysgerrig på at forstå mere om, hvordan folk tænker, hvordan alt hænger sammen. Mødet med en helt anden kultur ændrede min nysgerrighed radikalt, fortæller Andreas. 
For Andreas kom ideen om at tage på Højskolen Zanzibar, da han og en kammerat sad og talte om mulighederne for at rejse ud og lære noget i verden. Og på samme tid som Andreas tog Nikolaj Fricke af sted – også i fire måneder som Andreas. Nikolaj havde drømt om at komme på højskole. Og da han så en video, som en af de tidligere elever fra Zanzibar Højskolen havde lavet, var han solgt. 
– Jeg er blevet mere selvstændig af at have været afsted. I dag bor jeg i Odense, hvor jeg læser til Ingeniør. Jeg kommer fra Århus, og inden højskoleopholdet synes jeg, det var lidt uoverskueligt at skulle flytte til en ny by. Det var nemmere, efter jeg kom hjem, fortæller Nikolaj, som også inden opholdet havde drømmen om at læse ingeniør.
På højskolen bliver der undervist i fag som selvindsigt, kulturforståelse og miljøkendskab. Eleverne får et intensivt kursus i swahili for at kunne kommunikere og samarbejde med lokalbefolkningen.
– Den største oplevelse for mig var helt klart oplevelsen af at være væk hjemmefra, møde en vildt fremmed kultur. Det var som om, man startede på bar bund og skulle tilpasse sig. Det giver et helt nyt perspektiv, siger Andreas.
De billedskønne omgivelser på Zanzibar giver også mulighed for at opleve skovene og ikke mindst havet, hvor man kan dykke og lære at kitesurfe.
– Jeg var meget glad for alle de adventure ting, man kunne dyrke på højskolen i sin fritid. Jeg var også en tur i Zambia. Det var skønt at være væk fra det hektiske liv med mobiltelefoner og internet. Vi havde kun et par pc’ere til rådighed. Efter jeg er kommet hjem, er jeg blevet meget mere åben og nysgerrig på andre mennesker. Det er lettere for mig at falde i snak med nye mennesker, fordi min verden er blevet åbnet op, fortæller Nikolaj.
Zanzibar Højskolen, der er en privatejet tanzaniansk-skandinavisk højskole, har igennem de sidste 11 år fyldt ”refleksionsbagagen” på mere end 1000 skandinaviske højskolekursister. Skolen er i konstant udvikling, og den oprindelige linje er i dag udvidet med en parallel linje, som hedder Hands On Zanzibar.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

En rejse i selvindsigt

Ti dages intensiv undervisning i swahili og så er man godt klædt på til at få mere indsigt i sig selv på et højskoleophold på Zanzibar. ...